Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2010-05-31

Beräkning av transient sotflöde

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Bakgrund:
Mängden sot som en motor producerar är av vikt för partikelfiltrets funktion, och även för att den lagstadgade utsläppsnivån uppfylls.

Emission av kväveoxid för en välkalibrerad motor kan behandlas kvasistatiskt, dvs emissionen bestäms i varje ögonblick av driftpunkten (varvtal och last). För total emissionsmängd under en cykel (statisk eller transient) kan man bortse från att motorn under delar av cykeln inte går stationärt. Man kan därför beräkna emissionen under en godtycklig cykel utifrån en mussla (tabell med emission som funktion av driftpunkt).

Sotemission beror däremot mycket mer på luftunderskott och därför inverkar transienta förhållanden mycket starkare på sotet. Behandlar man sot kvasistatiskt på samma sätt som NOx får man rimliga värden i en statisk cykel men alldeles för låga siffror (faktor 2-3) i en transient.

Modeller som skall förutsäga sotflöde under godtyckliga förhållanden (momentan luft-, bränsle- och EGR-mängd, insprutningsdata, varvtal, temperaturer…) brukar bli kompli-cerade och mindre korrekta. En anledning är att sotet beror starkt av lambda som inte är känt med tillräcklig noggrannhet under ett pådrag, och även av godstemperatur i cylinder och avgassamlare. Dessutom är sotsvaret olinjärt och svårmodellerat till och med under stationära förhållanden.

Ett ingenjörsmässigt sätt att trots allt skatta sotemissionen är att använda statisk mussla och en kompensationsfaktor (2-3) för att få överensstämmelse i en given transientcykel. Vid utvärdering av en annan cykel är det förstås inte säkert att samma faktor gäller.

Mål och uppdragsbeskrivning:
En idé är att använda statisk mussla tillsammans med en s.k. minitransient för att skatta transient sot. Minitransienten innehåller ett antal renodlade pådrag på olika varvtal och mellan olika lastnivåer med kontinuerligt uppmätt sot och ger därför en siffra på emis-sions¬tillskottet i de olika pådragen jämfört med om driften varit statisk. Man skulle då identifiera transientens pådrag och tillskriva dem sottillskott från mini¬transientens.

Exjobbet skall utforska i vilken mån det fungerar för sot och om det ger något utöver mussla och kompensationsfaktor. Och förstås jämföra med vad andra har gjort och publicerat på området.

Utbildning/linje/inriktning:
Civilingenjör F, M, K eller liknande.
1 student, 1 termin. Start i slutet av augusti 2010.
Kontaktperson Christer Lundberg, [email protected]

Ansökan skickas till:
[email protected]

Märk din ansökan ’PU10-46’. Till ansökan bifogas CV, personligt brev och betygsutdrag.


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.