Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2009-08-21

Målgruppsanalys, beteendeanalys, produktutveckling för ÖländskaBröd

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Öländska Bröd AB

Årsskiftet 07-08 gick Grönhögsbröd och Sörens Bröd ihop och bildade ÖLÄNDSKA BRÖD AB. I det nya bolaget ligger de tidigare bolagen som två värdefulla varumärken. Vi har nu det fusionsåret bakom oss och börjar blicka framåt. Vi har mycket som vi vill kommunicera med våra konsumenter och har börjat titta på direktreklam bl.a. Men hur ser vår konsument ut? När vi gör det så uppstår många frågor. Där tänkte vi att Ni kan hjälpa oss. Vi har en jättebra kontakt med dagligvaruhandeln, men vi vet väldigt lite om våra slutkunder. Vad vi undrar är:

Marknadsföring:
Hur ser vår målgrupp ut idag?
Är det någon eller några målgrupper som vi missat?
Hur ser den typiske konsumenten av vårt bröd ut?
Är man trogen ett varumärke?
Sinnesmarknadsföring, vilka sinnen spelar in och hur lyfts dem fram

Beteendevetenskap:
Hur ser konsumentens köpbeteende ut?
Vem bestämmer i en familj vilket bröd som ska köpas?
När bestämmer man vilket bröd man ska ha?
Hur ofta handlar man bröd?

Produktutveckling:
Vilken sorts bröd efterfrågas?
Tittar man på innehålls- och näringsdeklaration?
Hur stor roll spelar priset?
Har tillsatser och ekologiskt någon påverkan?
Alla dessa frågor ger i sin tur en hel del följdfrågor. För att vi ska kunna träffa rätt i vår framtida marknadsföring är det här viktiga frågor för oss.

Kontakt på företaget:
Rozita Nilsson
Rozita.nilsson@olandskabrod.se
070-397 62 58

För mer information kontakta:
Linda Leonhardt
Avdelningen för omvärldskommunikation
Högskolan i Kalmar
Tel. 0480-446911
linda.leonhardt@hik.se



  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.