Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2008-01-17

En turistbyrå med två kontor - hur arbetar man mest effektivt med ett helhetsperspektiv utifrån givna förustättningar? (aw)

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Nyckelord: Offentlig administration; Organisationsteori; Personalfrågor


Bakgrund:
Strängnäs kommun har fördelen att ha två attraktiva platser vilket gör att man har två turistbyråer som samverkar med information, administration, bemanning etc. En finns i Mariefred som är en mindre stad men det största besöksmålet. Den andra finns i Strängnäs som är större stad, men som är besöksmål nummer två. Turistbyrån talar för hela kommundelen där kommundelarna står för en stor del av utbudet till besökare och boende. Det kontor som finns i Mariefred är en sk blå/gul byrå och den i Strängnäs är grön/vit.Detta är en auktorisation som ges av turismorganisationen Förtur och som innebär olika nivåer av service till besökare. Mer om kommunen kan ni läsa på

http://www.strangnas.se/ och mer om auktorisation på Förturs hemsida http://www.fortur.se/

Uppdrag:
I och med att vi har två kontor så har vi en speciell situation i Strängnäs kommun, vilken vi gärna vill veta mer om. Hur kan vi på bästa sätt ta tillvara våra resurser och organisatoriskt och informationsmässigt arbeta mest effektivt? Idag har vi två heltidtjänster fördelat på tre personer som är fast anställda. Till sommaren tar vi in extrapersonal för att bemanna turistbyråerna som är öppna varje dag under högsäsong.

I Mariefred har det bildats en kommundelsnämnd som startar sin provverksamhet 1 januari 2007. Den ska inrymmas i samma hus och lokaler där turistbyrån idag sitter och det är framförallt medborgarkontoret som ska dela utrymme för besökare med turistbyrån. Detta medför en stor förändring som vi gärna skulle vilja ha en objektiv undersökning av hur det fungerar för att kunna göra en bra uppföljning av vår verksamhet på turistbyrån.

Tänkbara frågeställningar:
En turistbyrå med två kontor - hur arbetar man mest effektivt med ett helhetsperspektiv utifrån givna förustättningar?

Var med från början - turistbyrå och medborgarkontor bakom samma disk - hur fungerar det?

Utformning och innehåll av uppsatsen bestäms genom överenskommelse mellan oss och studenten/studenterna. Ta gärna kontakt med oss och diskutera era förslag på vinkling och en egen problemställning som vi kanske inte ser.


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.