Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2008-05-30

Skapa en virtuell resebyrå/resesite

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Hej!
Studerar du IT och webdesign? Här är ett intressant exjobb: Skapa en virtuell resebyrå, med utgångspunkt från vår hemsida, www.scantravel.se (tidigare www.scantravel.biz) Gärna med bokningsbara produkter. Ett bra exempel tycker jag är följande hemsida: http://www.swedenvisitor.com Företaget heter numera Nordic Visitor. Utgångspunkten för oss är hur vi ska kunna utveckla vår affärsverksamhet med en attraktiv hemsida, gärna med bokningsbara produkter. Hur ska fler loackas att resa till Sverige och Norden?

Jag tycker att det också vore bra med en koppling till en Nordenkarta, så att besökarna på hemsidan kan klicka sig fram, för att söka mer info om olika platser. Vänligen se följande länk: http://www.visitsweden.com/VSTemplates/MapSweden.aspx?id=64377

Det vore också intressant att koppla den nya hemsidan till en reseblogg. Ett liknande projekt håller Visit Sweden på med: http://devblog.visitsweden.com/

Några studenter vid Högskolan Väst, gjorde under vårterminen 2006, en prototyp till ny hemsida. Vänligen se bif. dok. Detta tycker jag kan vara en bra utgångspunkt, för utvecklandet av ny hemsida.

Vi jobbar idag business to business, och våra kunder är utländska researrangörer som vi lägger upp researrangemang för. På engelska kallas vår verksamhet för ground tour operator (planering och bokning av landarrangemang) eller DMC = destination management company, som lägger upp arrangemang för affärsresenärer. Vi vill gärna kunna utvidga verksamheten att kunna ta emot direktbokningar, direkt från kund.

Hemsida - exempel på struktur: Målgrupper – säsong

Målgrupper:

A) ”vanliga” turister = fritidsresenärer, ”leisure” B) affärsresenärer / business: (vanl. hela året)
1) kort semester, ”city break”, hela året 1) besöker ofta en mässa eller konferens
2) gruppresor = rundturer med buss, sommar 2) incentive, ”belöningsresa”: roar sig
3) FIT=individuella resenärer, rundresa vanl. 3) ”kick – off”, t.ex. en grupp säljare
med egen bil eller hyrbil. Vanl. sommar 4) studieresa, t.ex. besöka Univ., företag, myndighet
4) Äventyrsresor (aktiv semester), ”soft adventure”,
både FIT och grupp. Sommar och vinter.
5) Temaresor, ”Special interest”, vanl. grupp,
vanl. sommar, t.ex. i Linnés fotspår

Jag ställer gärna upp och svarar på frågor om projektet.


Best regards / Vänliga hälsningar,

Eleonor Jacobson
AB Scandinavian Travel Agent DMC
Ängemarken 3
413 20 Gothenburg, Sweden

phone / fax: 0046 (0)31 778 44 40
mobile: 0046 (0)708 466 380
[email protected]


















  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.