Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2006-02-17

ALLMÄNBILDNING - KUNSKAP ELLER VÄRDELÖST VETANDE?

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Med anledning av vår skolas, relativt sett, dåliga resultat i DN:s nutidsorientering ställer vi oss frågor kring allmänbildningens betydelse idag. Skolans (Kyrkbyskolans) måluppfyllelse verkar stå relativt stark om man ser till meritvärde och nationell betygsstatistik.

Vi misstänker, utifrån socioekonomiska belastningsfaktorer,i vårt samhälle Nödinge, Ale kommun, att barns läsvanor (böcker, tidningar) och nyhetsbevakning (Dagstidningar,Tv och internet)är sämre än i mindre belastade områden.

Skullle vara intressant om någon student vid förslagsvis Göteborgs universitet /Pedagogen ville undersöka frågeställningar vi har kring detta.Temat är ju rätt komplext så frågeställningarna är inte alltför avgränsade.

HUR STOR DEL AV HEMMEN I NÖDINGE HAR DAGSTIDNING?
I VILKEN OMFATTNING LÄSER VÅRA ELEVER DAGSTIDNINGAR/SER NYHETER PÅ TV?

HUR VIKTIGT ÄR ALLMÄNBILDNING UR SKOLANS KUNSKAPSPERSPEKTIV?

VILKA SAMBAND FINNS MELLAN EN HÖG ALLMÄNBILDNINGSNIVÅ OCH HÖG MÅLUPPFYLLELSE I SKOLAN.

I VILKEN GRAD PÅVERKAR TILLGÅNGEN I HEMMEN AV TIDNINGAR,TV OCH INTERNET KUNSKAPSBILDNINGEN?

VILKA SOCIOEKONOMISKA SKILLNADER ÄR AV VÄSENTLIG BETYDELSE NÄR DET GÄLLER STUDIERESULTAT.

I VILKEN UTSTRÄCKNING ÄRVS GODA LÄSVANOR,TV-VANOR, DATORVANOR OCH VILKEN MÖJLIGHET HAR SKOLAN ATT UTJÄMNA EVENTUELLA SKILLNADER?

  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.