Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2006-12-08

Svensk Handel - Framtidens butik - hur kan upplevelseshopping stärka konsumentens köpkraft och helhetsupplevelse?

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Svensk Handel har till uppgift att stärka handelns företag och skapa bättre förutsättningar för handel. Detta arbete sker genom opinionsbildning och överläggningar med bland annat politiker och myndigheter. Svensk Handel har 13 500 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Läs mer på http://www.svenskhandel.se

För att göra svensk detaljhandel ännu mer attraktiv så krävs fler förbättringar. Svensk handel vill nu ta reda på hur framtidens butik kan se ut. Hur kan upplevelseshopping användas för att öka konsumenternas köpkraft och samtidigt stärka konsumentens helhetsupplevelse? Med upplevelseshopping menas events i butiken som verkligen visar på känslan och upplevelsen i att använda produkten.

Hur kan intrycket av butiken på så sätt lyftas fram och hur effektivt är det? Andra parametrar som kommer in är bland andra köpbeteende och lojalitet.

Studenten/studenterna som utför uppdraget får möjlighet att genomföra en slags pilotstudie tillsammans med ett Handelshus i Göteborg där möjligheter finns att experimentera och testa alternativa vägar som sedan utvärderas. Tanken är att få fram ett underlag som stöd/inspiration till andra inom området.

  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.