Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2007-06-27

Uppföljning av strategikommunikation

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Bakgrund
SSAB Tunnplåt arbetade under 2004-2005 fram en ny strategi/perspektivplan som divisionsledningen sedan försökt förankra och implementera i två steg. Steg 1 var via en Roadshow där samtliga medarbetare samlades i Luleå, Borlänge, Italien och Holland för 3 timmars genomgång av den tänkta strategiplanen och nya fokuseringen. Steg 2 har skett under våren/hösten 2006, och där har företaget använt sig av ett ”spel” som utvecklats som ett FEM-projekt. Spelet har genomförts i seminarieform inom samtliga enheter, och medarbetarnas kunskaper och synpunkter på företaget och strategin har samlats i en stor databas. Divisionsledningen har nu initierat en översyn i syfte att förstärka den strategiska inriktningen och vill också dra erfarenheter från den kommunikation som skett till medarbetarna under strategiplanens två första år. Detta för att lägga en grund för den fortsatta kommunikationen och implementeringen av strategin.

Syfte
Uppdraget syftar till att; utvärdera kommunikationen till medarbetarna, sammanställa, analysera och redovisa medarbetarnas synpunkter på företaget och strategin samt komma med förslag på hur divisionsledningen bör bedriva det fortsatta kommunikationsarbetet.

Projektmål
En rapport som på ett tydligt sätt beskriver:
· Medarbetarnas syn på strategikommunikationen i stort
· Medarbetarnas erfarenheter av strategispelet och de frågor de vill se besvarade
· Förslag på alternativa vägar för divisionsledningen att fortsätta kommunicera och förankra strategin – hålla lågan vid liv.







  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.