Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2007-09-05

Effektivisering av bilskadereparations-processen

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Car-O-Liner AB är världens ledande leverantör av reparationssystem för kollisionsskador av fordon. Vi tillverkar och distribuerar utrustning och mjukvaror till mer än 80 länder från våra bolag i Europa, Asien och Nord Amerika

Car-O-Liner Academy har idag egna utbildnings centra i Sverige, USA, Thailand, och China samt ytterligare ett 50-tal via sina distributörer.
Utvecklingen går idag fort framåt och expansionen i Asien är kraftig. Detta skapar inte bara ett behov av produkter och utrustning utan en kraftig efterfrågan på know-how och processkunskap. Våra kunder, som i detta fall är biltillverkare med deras auktoriserade eftermarknads organisationer, har behovet att effektivisera sin hantering av skadereparationer.
Skadereparationerna upptar idag en allt högre grad av omsättningen i eftermarknaden och är också ett konkurrensmedel vilket ökar kravet av kostnadseffektivitet i processen.
Idag varierar reparationsmetoder och effektivitet beroende på marknad och organisation. Reparationsprocessen omfattat idag verksamheter från att verkstaden tar hand om en skadad bil till att den återlämnas till kunden. Fokuseringen är på delprocessen Body&Paint (Karossreparation och Lackering)
Vi vill skapa en vidarutveckling processen för:
- Metodutveckling av verkstadslogistik
- Effektivitetsmätningar
- Definiering av nyckeltal, KPI

Jobbet innebär resor till olika marknader för ”bench marking” och för att definiera ”best practise”.


  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.