Exjobbsförslag från företag
Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.
Förslaget inkom 2006-04-19
Test och utvärdering av bränslecellsbussar inom demonstrations- och utvärderingsprojektet CUTE (Clean Urban Transport for Europe)
OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Bakgrund
CUTE (Clean Urban Transport for Europe) är ett EU-projekt inom vilket 27 bränslecellsdrivna bussar demonstreras och testas i nio europeiska städer, däribland Stockholm. (Se t ex www.branslecellsbuss.se eller www.fuel-cell-bus-club.com). KTH Kemiteknik, avdelningen för Energiprocesser har ansvar för att utvärdera bussarna ur ett klimatperspektiv. Den framtida potentialen samt utvecklingsbehovet för bränslecellsbussar i olika miljöer (klimat) skall utredas - dels genom praktiska tester och dels genom datorsimuleringar av komponenter och helt fordon.
Bussarna går i trafik i Stockholms innerstad sedan januari 2004. Tester har utförts under ett antal dagar 2004 och 2005 och en preliminär energikartläggning och teknisk kartläggning av bussarna har skett.
Mål/Syfte
Nu söks en (eller två) exjobbare till ett projekt där bussarna skall testas mer ingående inom ramarna för KTH Kemiteknik/Energiprocessers forsknings- och utvärderingsprojekt i CUTE Stockholm. Syftet är dels att kartlägga energiflödet i bussarna för att ge svar på frågorna: Var tar energin vägen?; Var ligger förlusterna och förbättringspotentialerna? ¿ dels att ta fram nödvändiga fordonsparametrar för simulering av komplett fordon.
Uppdragsbeskrivning
I examensarbetet ingår att:
· Utveckla testplaner för bränslecellsbussarna i Stockholm.
· Praktiskt koordinera (i samarbete med doktorander/handledare på KTH, busstekniker, bussförare och trafikplanerare vid Busslink AB) och genomföra olika typer av tester av bussarna och hjälpsystem i bussarna vid olika fordonsvikter, på olika körcykler, vid olika konstanta hastigheter m.m.
· Utvärdera testresultat i syfte att öka förståelsen för parametrar som påverkar energi- och bränsleförbrukningen i olika miljöer och körcykler.
· Utifrån mätdata skatta fordonsparameterar som påverkar det totala färdmotståndet för att möjliggöra uppbyggnad av en validerad modell av bussen i lämpligt simuleringsmiljö, t ex Matlab/simulink-baserade Advisor.
· I mån av tid påbörja uppbyggnad av helfordonsmodell i lämplig programvara.
Hastighets- och höjdprofil kommer att loggas med ett GPS-baserat system och mätdata från komponenter i drivlinan fås från fordons- respektive bränslecellstillverkaren i efterhand. Projektets innehåll och inriktning kan i viss mån diskuteras och utformas efter examensarbetarens intresse.
Utbildning/inriktning
K, T, M eller E med fordons- och/eller energi- inriktning/intresse.
Antal studerande
1-2
Kolla även in Boutique Hotels Singapore,
Boutique Hotels Hong Kong,
Boutique Hotels Shanghai,
Boutique Hotels Dubai,
Boutique Hotels Los Angeles,
Boutique Hotels Denver,
Boutique Hotels Dallas,
Boutique Hotels Philadelphia,
Boutique Hotels Bath,
Boutique Hotels Santorini,
Boutique Hotels Portugal.
Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.