Exjobbsförslag från företag

Detta är ett uppsatsförslag hämtat från Nationella Exjobb-poolen. Klicka här för att komma tillbaka till samtliga exjobbsförslag.

Förslaget inkom 2003-11-11

Lag och ordning i online-dataspel

OBS! ANSÖKNINGSTIDEN FÖR DETTA EXJOBB HAR LÖPT UT.
Bakgrund
--------
Dataspelsbranschen har idag ¿vuxit upp¿ men fortsätter ändå att kontinuerligt växa så det knakar. Bara de 20 största spelföretagen i världen omsatte mer än 24 miljarder US$ år 2002 ¿ en tillväxt med 35% jämfört med året innan ¿ och branschen är sedan ett antal år tillbaka större än filmindustrin.

Trots detta har dataspelsbranschen inte ¿beforskats¿ i speciellt hög grad och det finns många vita fläckar i vår kunskap om den. En av dessa utgörs av en relativt ny (ca 5 år gammal) typ av spel ¿ så kallade MMPOGs/MMORPGs eller ¿massively multiplayer online/role-playing games¿. Det finns idag ett otal varianter av dessa spel och några av de mer kända heter Ultima Online, Everquest, Asheron¿s call, Dark Ages of Camelot, Eve Online, Star Wars Galaxies, Sims Online och Lineage. Flera av dessa spel har hundratusentals prenumeranter som betalar 100 kronor eller mer per månad för att få tillgång till spelen och den gemensamma virtuella ¿värld¿ som varje spel utgör. I dessa spel kan tusentals människor vara uppkopplade samtidigt för att slåss, utforska, umgås, älska, dansa, konversera, konspirera, hata eller döda varandra.

Se http://www.time.com/time/interactive/entertainment/gangs_np.html för en bra beskrivning av hur uppslukande dessa spel kan vara (och hur tunn gränsen mellan spel och verklighet kan bli) och http://www.wired.com/news/games/0,2101,53118,00.html för en ekonomisk analys av MMPOGs.


Lag och ordning
---------------
Online-spelen är tekniskt komplexa och den sociala interaktionen i spelen kan bli ännu mer komplex. Det finns därför en mängd frågor man kan ställa om dessa ¿socio-tekniska system¿ som är lämpliga att undersöka i form av ett exjobb/uppsats.

Ett intressant område har att göra med hur lag och ordning växer fram och utvecklas över tiden i denna typ av spel. Se till exempel http://www.ascusc.org/jcmc/vol2/issue1/lambda.html för en intressant analys av lagens framväxt i en specifik virtuell gemenskap.

Hur fungerar då lag och ordning i en virtuell värld? Vad är tillåtet och vad är inte tillåtet att göra i ett MMPOG? Hur bestraffas överträdelser? Har reglerna i ett spel förändrats över tiden och i så fall varför? Några mer konkreta frågor man kan ställa är till exempel:

- Vilka sociala beteenden uppmuntras, stävjas eller omöjliggörs i en MMPOG på en rent teknisk nivå (av själva datorkoden) i spelet?
- Vad är förbjudet att göra i spelet (enligt företaget som erbjuder spelet/tjänsten)? Vad av detta bryter spelarna mot? Vad av detta bryr sig spelarna inte om?
- Vad är ¿förbjudet¿ att göra i spelet enligt de regler/normer som spelarna själva har upprättat i spelet?
- Vilka typer av beteenden uppmuntras eller stävjas av ¿ekonomiska¿ incitament i spelet ¿ dvs att man kan bli rik (i spelet) eller få mycket poäng?
- Hur stävjas det oönskade beteendet X i spelet? Tekniskt (genom kod) eller socialt (genom att säga till)? Centraliserat (¿uppifrån¿ och gällandes överallt i spelet) eller decentraliserat (¿nerifrån¿ där varje spelare bestämmer/säger ifrån själv)?


Allmänt om att göra detta exjobb
--------------------------------
Förslaget ovan utgår ifrån att du utforskar ämnet lag och ordning i ett online-spel (eller andra typer av virtuella gemenskaper/mötesplatser på Internet) genom att genomföra en studie. Denna studie bygger på att du samlar in material antingen genom att
1) köpa ett spel och metodiskt spela det eller
2) intervjua människor som spelar ett sådan spel.

Studien måste givetvis planeras och läggas upp i samråd med handledaren (Daniel Pargman) innan den påbörjas.

Du kan ha spelat denna typ av spel tidigare eller inte och båda alternativ är ok. Dock kan du inte göra en studie av ett spel du redan har spelat utan du måste i så fall välja ett annat spel.

Det är även möjligt att föreslå alternativa ämnen till exjobb så länge dessa rör sig inom området MMPOGs/MMORPGs, nätverksspel eller simuleringsspel (tex. the Sims, Civilization etc.).

Det vore doc

  GÅ TILL XJOBB.NU FÖR FULLSTÄNDIG INFO OM DETTA EXJOBB




Informationen om uppsatsförslag är hämtad från Nationella Exjobb-poolen.